Robert Gutowski Architects

  • Műterem
  • Projektek
    • Budavári Királyi Palota
    • Szent II. János Pál pápa templom
    • Sencsen Operaház
    • Koncertterem, Pannonhalma
    • Szívünk Kápolnája
    • Egyházmegyei Múzeum Gyűjteményi Raktára
    • Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság
    • Museo del Novecento, Milánó
    • Pannonhalmi Kosárlabda Csarnok
    • Nemzeti Múzeum bővítése, Helsinki
    • Mária kegyhely, Alsószentiván
    • Stadttheater, Landshut
    • Szverdlovszki Filharmonia, Jekatyerinburg
    • Bencés Erdei Iskola, Táp
    • Budapest Diákváros
    • Kilátó, Budapest
  • Elismerések
  • Kapcsolat
  • English

Nemzeti Koncertterem, Vilnius

Nyílt, titkos, nemzetközi tervpályázat, 7. helyezés (248 érvényes pályaműből)

Litvánia kulturális életének központja Vilnius, otthona a Litván Nemzeti Filharmonikus Társaságnak, a Litván Nemzeti Opera és Balett Színháznak, valamint a Litván Zeneakadémiának; a Litván Nemzeti Szimfonikus Zenekar és az Állami Szimfonikus Zenekar rezidens intézményei a fővárosnak. A litván kulturális és zenei élet régi vágya a Nemzeti Koncertterem “Tautos Namai” megvalósulása.

A tervezett új koncertközpont helyszíne a Tauras domb teteje, mely meghatározó helye a városnak mind szimbolikus, mind morfológiai szempontból. A magaslat kedvelt pihenőhelye a helyieknek, ahonnan látványos panoráma nyílik a városra. A tervezési helyszín egy jellegzetesen lépcsős, teraszos kialakítású park, ősfákkal és gyepesített területekkel, mely télen kedvelt szánkópályává alakul. Az új koncertközpontot a dombtetőn álló egykori (mára leégett és veszélyes állapotba került) Kereskedelmi Palota helyére pozícionáltuk, mely a projekttel egyidőben elbontásra kerül. A magaspontra történő telepítés erősíti a “palota” jelleget, ily módon is megvalósítva a város elképzeléseit; jól hangsúlyozza az új kultúrközpont szimbolikus jelentőségét.

Az épület minden irányból nyitott és attraktív, befogadó készségével szolgálja a szerteágazó kulturális aktivitást, oktatást és pihenést. Mind a gépjárművel, tömegközlekedéssel, mind a gyalogosan vagy kerékpárral történő megközelítés igazodik a helyi morfológiához, kialakult lehetőségekhez, azonban a nyitottság érzésének erősítésére további új gyalogos és kerékpáros feltárásokat terveztünk. A folyó felől érkezők részére siklót terveztünk, mellyel kényelmesen leküzdhető a meredek domboldal és egyben egy új látványossága is lehet a parknak.

A tervezett tájépítészeti megoldások főként a kiíró által korábban elkészíttetett park rendezési tervéhez igazodnak, tehát javaslataink alapvetően alkalmazkodó jellegűek. Új közösségi területek jönnek létre, szabadtéri színpad, kávézó, játszótér és téli korcsolyapálya. A gyalogos közlekedési nyomvonalakat igyekeztünk úgy meghatározni, hogy az új épület és környezete intuitív módon használható legyen.

A pályázatban rögzített programot egy kompakt épülettömben helyeztük el. A koncertközpont felületei transzparensek, megjelenésüket az északi országokban ismert “fehér éjszakák” égboltjának aranyló színei inspirálták. Ezt az “arany felhőt” önmagában is egy nyitott és áttetsző műalkotásnak tartjuk, mely egyetlen gesztussal egyesíti az épülettel szemben támasztott szimbolikus és gyakorlati jellegű elvárásokat.

Az projekt fő funkciója a központi koncertterem, mely 1700 fő befogadására alkalmas és a legmagasabb teremakusztikai elvárásoknak is megfelel. A tér megfogalmazása teszi az élményt egyszerre személyessé és közösségivé, elsősorban a szimfonikus zene rajongói számára. A koncertterem formája a történetileg jól ismert “shoe box” típust követi; a keskeny és magas tér optimális építési költséget biztosít. Az erkélyek közötti diffuzitást biztosító finombeton felületeket fényelnyelő fekete festéssel látjuk el, melynek alkalmazása lebegő érzést nyújt egy “végtelennek tűnő térben”.


Tervező: Robert Gutowski Architects, Gutowski Robert, Anders Chr. Gade PhD (Gade & Mortensen Acoustics), Arató Éva (Arató Akusztikai Kft.), Kovács Hunor László, Szokolay Béla Ákos, Dely-Steindl Barnabás, Bollók Gáspár, Balogh Zsombor, Borsi Gergely, Hallur Johannessen