Robert Gutowski Architects

  • Műterem
  • Projektek
    • Budavári Királyi Palota
    • Szent II. János Pál pápa templom
    • Sencsen Operaház
    • Koncertterem, Pannonhalma
    • Szívünk Kápolnája
    • Egyházmegyei Múzeum Gyűjteményi Raktára
    • Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság
    • Museo del Novecento, Milánó
    • Pannonhalmi Kosárlabda Csarnok
    • Nemzeti Múzeum bővítése, Helsinki
    • Mária kegyhely, Alsószentiván
    • Stadttheater, Landshut
    • Szverdlovszki Filharmonia, Jekatyerinburg
    • Bencés Erdei Iskola, Táp
    • Budapest Diákváros
    • Kilátó, Budapest
  • Elismerések
  • Kapcsolat
  • English

Koncertterem

A Pannonhalmi Főapátság által az elmúlt évek során szervezett, immár hagyományosnak mondható művészeti és turisztikai események, a korábbi szállásfunkciók és a vendégek részére nyújtandó szolgáltatások fejlesztései, továbbá a zarándokturizmust erősíteni kívánó igények új feladatokat és célokat fogalmaztak meg a közösség életében. Régóta erősödött az elképzelés, hogy a vendégek részére szervezett formában, nagyobb befogadóképességgel is rendelkezésre álljon egy olyan multifunkcionális terem, mely építészeti és akusztikai kialakításánál fogva, technikai felszereltségének lehetőségei által képes konferenciák, zenei és kisebb színházi események, professzionális mozielőadások illetve iskolai ünnepségek befogadására.

A 2014 szeptemberében elkészült, új kosárlabda csarnok átadásával az iskola egykori tornatermében a sportcélú felhasználás megszűnt. Az egykori iskolai helyiség szervesen kapcsolódik az apátsági épületegyüttes főbejáratához, illetve jól elkülöníthető, saját bejárattal is rendelkezik, ezért ideális helyszínnek ígérkezett a tervezett multifunkcionális terem kialakítására.

A terem tervezésekor fontos szempont volt a színvonalas teremakusztika, a magas minőségű és egyenletes beszédérthetőség megvalósítása előadások és prezentációk alkalmával. A tér különösen is alkalmas kisléptékű kamarazenekari koncertek befogadására. A kamarazenéhez szükséges megfelelően nagy belmagasságot a korábbi tornaterem mélyítésével lehetett elérni. A tér utózengési idejének optimális értékét döntően a terem térfogata, formája és arányai határozzák meg. Az ellenőrző mérések alapján a megvalósult teremben a frekvenciafüggő utózengési idő a teljes hallható tartományban kiemelkedően egyenletes és a lecsengés módja is ideális. A terem kiváló hangzásának fontos összetevője továbbá a tér magas diffuzitása, melyet az egyedileg tervezett kőrisfa burkolatok biztosítanak. Az egyenletes hangenergia ellátást segítik továbbá a sávos bükk mennyezeti hangvetők, a tér oldalfalainak megtört kialakítása, a reflektor, diffuzor és hangelnyelő felületek optimalizálása, a beépített membrán felületek és a gondosan megtervezett zsöllyeszékek. A fellépő diákok és művészek harmonikus akusztikai környezetét a színpad egyedi rétegfelépítése is szolgálja, a padozatok egységesen tölgy anyagúak.

A terem műszaki felszereltsége, a professzionális világítástechnika és hangrendszer, az audiovizuális rendszerek és a digitális mozi újabb lehetőségekkel bővítik a terem felhasználhatóságát, a nyáron is temperálható környezet és a 268 darab egyedi zsöllyeszék pedig a megfelelő komfortérzetet biztosítják. A színpad körüli karzaton további 132 férőhely került kialakításra.

Mind az apátság és a gimnázium, mind a tervezők kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy az új funkció hogyan illeszkedik a meglévő épületegyütteshez. Az igényes és aprólékos munkával elkészült asztalos burkolatok barátságos és szerethető tereket hoznak létre. Fontos szerepet szántunk a természetes fény megjelenésének is, a déli tájolás lamellákon átszűrt fénye tovább tompítható a törtfehér színű a fényáteresztő árnyékolás segítségével. A terem mélyítésekor fellelt középkori falmaradványt a padlóban kialakított betekintő ablakkal tettük bemutathatóvá. A korábban asztalitenisz és kondicionáló teremként is működő aula új értelmet nyert: elegáns előterévé vált az új funkciónak. Az iskola a későbbiekben az aula galériáján kiállítótér kialakítását tervezi, míg az egykori tornatermi zuhanyzók helyén hangszeres gyakorlószobák, művészöltözők és stúdió kiépítése várható a jövőben, egységet képezve az új kulturális funkcióval. A 2016 késő tavaszi átadással mind az iskola diákjai és vendégei, mind az Arcus Temporum kortárs zenei fesztivál közönsége és zenészei nagy örömmel vették birtokba a termet.


eredeti tervezők: Hidasi Lajos, Kiss Tibor (gimnázium épülete); felelős tervező: Gutowski Robert építész; építész tervező: Dely-Steindl Barnabás, Kovács Hunor László, Bollók Gáspár építészek; építész munkatársak: Rabb Péter, Mizser Csongor, Ujfalussy Domonkos; akusztika: Borsiné Arató Éva, Borsi Gergely, Arató Akusztikai Kft.; épületszerkezetek: Horváth Sándor, Tombi Gergely; statika: dr. Armuth Miklós, dr. Hegyi Dezső, Kiss Benedek, Gász Kata; talajmechanika: dr. Móczár Balázs; régészet: László Csaba, Nagy Andrea, Hargitai András; épületgépészet: Lakner László; gépészakusztika: Pintér János; épületvillamosság: Kolb Dóra; tűzvédelem: Mikus Ferenc; füstszimuláció: Balogh Richárd 

megbízó: Magyar Bencés Kongregáció Pannonhalmi Főapátság, dr. Várszegi Asztrik főapát, Hardi Titusz iskolaigazgató; projekt vezetők: Rábai László, Szalai Olga, Beck Sándor (Pannonhalmi Főapátság), Barcza István, Pálffy-Józsa Kristóf (Pannonhalmi Bencés Gimnázium); kivitelező: Merkbau Kft., Knáb János, Knáb József, Katona Ferenc, Horváth András, Miklós Gábor, Sümegh István; asztalos munkák: Pápai Asztalos Kft., Kovács József, Takács Norbert; audio-vizuális rendszerek: Interton Group, Balogh Géza, Martinec Ákos, Péter Mátyás; árnyékolástechnika: Krüllung Kft., Gosztonyi Miklós; műszaki ellenőr: Gerzsenyi Albert; örökségvédelmi hatóság: dr. Veöreös András PhD, Losonczi Máté, Nagyné Molnár Ildikó

építészeti fotográfia: Bujnovszky Tamás


Következő projekt: Pannonhalmi Kosárlabda Csarnok >>